понедељак, 29. јул 2013.

Љубомир П. Ненадовић - Груда земље





Груда земље

Муктар-пашу султан кара
у Стамболу на дивану:
“Зашт’ Миктару, рђо стара,
Неби јунак на мегдану?
Ја ти дадох сто тисућа
Одабране војске моје,
Да попалиш оно кућа
На Цетињу што но стоје.
Да умириш кнез-Николу,
Што ми неда ниђе стати;
Што ми неда у Стамболу
Ни по часа мирно спати.
Он је глава оног јата,
Он предводи Црногорце;
Он је извор овог рата,
Он покрете Херцеговце.
Њему треба отпор дати,
Он је страшан царству овом;
А лако је војевати
Са Ћесаром и Московом.
Знаш ли, пашо, кад си хћео
Пoћи на ту горску страну,
Како си се мени клео
На Китапу, алкорану;
Заложио с твоју главу,
— Ту су биле паше многе —
Да ћеш земљу црногорску
Ти под моје метнут ноге,
А ти оде па зачама;
Та то треба да ти с’ плати;
Војска паде у биткама,
А ти један здрав се врати.
Па сада је, пашо, право
Да осветиш главе њине;
За то ево џелат стоји
Да и тебя главу скине”! ...
До земље се Муктар-паша
Клања цару по три пута,
Па се онда тихо маша
Свиленога царског скута:
“Аман царе, све је тако,
Па шта ћу ти и ја крити!
Црна Гора наш је пак’о,
Већ не може црњи бити.
Удар’о сам са свих страна,
Војска твоја борила се;
Војска твоја одабрана
Међ кршеве сломила се.
Оно, царе, није земља
Као што су земље друге;
Beћ градови од камења,
Ниђе стазе, ниђе струге.
Она земља све што роди,
То је само јунак прави;
Живи слави и слободи
Свуд побједи ће се јави.
Оно нијесу, царе, људи
Као што је свијет остали;
Већ змајеви су то љути
Од којих се небо пали.
Књаз Никола, царе, није
К’о краљеви други што су:
Као оро он се вије
Кад се за њим војска осу.
Да си одкуд, царе, био
На крвавом Вучјем долу,
Ти се неби уставио
Ни у самом твом Стамболу.
Ударише изненада
Црногорци к’о варнице;
Учинише много јада,
Отворише свуд кланице.
Исjекоше војску нашу
И топове освојише ;
Погубише Селим-пашу
А Османа заробише.
Ту би, царе, пао и ја
Да небјеше једног чуда:
Сачува ме амајлија,
— Црногорке земље груда, —
То са собом ко год носи,
Њега зрно свуд облеће,
Тај од пушке црногорске
Погинути нигда неће.
Аман, царе, немој сада
Овђе сјећи главу моју:
Заклетва је моја права,
Ја испуних жељу твоју.
Ето, царе и сада су
На дивану паше многе;
Ево земље црногорске
Ја пред твоје мећем ноге”.
 Па извади из њедара
Једну груду црне земље
Пред ноге је цару баци
Да је види он од жеље.
Цар се трже и повика:
“Недајте ме, сад ме спасте!
Невидите л’ како груда
Страховито брзо расте,
Уклон’те је испред мене.
Грозница ме од ње хвата.
Гле! - Сви ћемо погорети,
Ето из ње сјева ватра.
Та ето се ваља к мени!
Свега ће ме раздробити.
Аман, аман Обилићу! —
Та ево ти круна ова;
Јесам Мурат, али нијесам
Онај Мурат са Косова.
Земља турска - само гробље
Свуд невина крв се пуши.
Недајте ме! — бјеж’те Турци! —
Царевина сва се руши”.
На ту вику са свих страна
Дотрчаше слуге хитре,
И бацише ону груду
У таласе морске бистре.
Ал се диже бура страшна,
Заљуља се сиње море;
Замути се груда земље
Груда земље Црне Горе!
А сутра дан по Стамболу
Телал виче к’о никада:
“Султан Мурат полудио,
Султан Хамид цар је сада”!..


Љ. П. Ненадовић


Нема коментара:

Постави коментар